🛠️ Just nu pågår en större helrenovering här. Om du hittar något som inte fungerar som det ska får du gärna höra av dig!

Skip to main content
profile pic
Anders Thoresson

Mobiltelefonen som nav i vår teknikpark

| | | Lästid: 2 minuter (2220 tecken)

Marc Andreessen har en poäng här. Smarta och kraftfulla telefoner som byts ut förhållandevis ofta mot nya, ännu smartare och kraftfullare modeller. Med standardiserade gränssnitt mellan telefonen och dess omgivning finns det mycket som talar för den utveckling som han skissar på, även om hans konkreta exempel bara handlar om vardagsrummet, med Airplay och Chromecast.

I höstas testade jag Chromecast för Ny Teknik. I inledningen av artikeln konstaterar jag att det finns två sätt att göra tv:n smart: Antingen genom att köpa en ny, uppkopplad modell som har internet-anslutning och stöd för strömmande tjänster och kanske appar. Eller så lägger man det smarta i en pryl vid sidan om och fortsätter använda sin gamla dumburk.

När jag testat andra liknande produkter, som Apple TV och smarta tv-apparater från bland andra Samsung, har jag varit inne på samma resonemang.

Hittills har jag alltid landat i att dumburks-vägen är det som känns som det smarta valet. Teknikutvecklingen går så snabbt att det är stor risk att de tjänster som stöds av tv:n snart är utbytta mot andra. Och då måste man antingen köpa ny tv eller en extern låda. Bättre då att köra på låd-lösningen med en gång.

I en twittertirad tog Marc Andreessen i natt svensk tid upp samma frågeställning:

1/Cycle time compression may be the most underestimated force in determining winners & losers in tech.

— Marc Andreessen (@pmarca) 3 juni 2014
6/Second clear instance of cycle time compression: Product improvement & customer upgrade cycles for phones vs TVs and cars.

— Marc Andreessen (@pmarca) 3 juni 2014

7/Consumers can upgrade their phones every 1-2 years, vs TVs at 5-8 years? Cars at 10-12 years? With phones improving by leaps & bounds.

— Marc Andreessen (@pmarca) 3 juni 2014

8/Implication: At given point in time, your TV can be 4-6 years behind your phone; your car can be 9-10 years behind your phone.

— Marc Andreessen (@pmarca) 3 juni 2014

9/Implication: TVs and cars will become accessories for phones, not the other way around. And already happening: Airplay, Chromecast.

— Marc Andreessen (@pmarca) 3 juni 2014

Jag har tidigare inte tänkt tanken hela vägen ut innan, men det känns som om Marc Andreessen har en poäng här. Smarta och kraftfulla telefoner som byts ut förhållandevis ofta mot nya, ännu smartare och kraftfullare modeller. Med standardiserade gränssnitt mellan telefonen och dess omgivning finns det mycket som talar för den utveckling som han skissar på, även om hans konkreta exempel bara handlar om vardagsrummet, med Airplay och Chromecast. (Och till den listan skulle jag även vilja lägga Steelseries Stratus, handkontrollen som förvandlar en iPad eller iPhone till än mer spelvänliga prylar än vad de redan är.)

Sista tweeten från Marc Andreessen är också intressant, eftersom den tar sikte på den ständiga diskussionen om webb vs. mobilapp:

10Interesting note: Web cycle times still much faster than mobile app cycle times due to restrictive mobile app store policies.

— Marc Andreessen (@pmarca) 3 juni 2014